torsdag 18 november 2010

Ålderstecken

Om drygt en månad fyller jag 20. Det är helt okej. Vad som däremot INTE är helt okej är att jag börjar bli gammal. Hur ska jag annars tolka det faktum att jag uppskattade en lördagskväll själv (SJÄLV!!!) med "Den girige" på Dramaten mer än senaste Harry Potter-filmen, som de flesta nördarna är helt lyriska efter att ha sett!? Själv kände jag mest "jaha... lite tonårssvartsjuka, lite tältande, nära att bli fångade för femhundrade gången i ordningen".. och SPOILER nu men alltså VAD HÄNDE MED PETTIGREW!? VA!? Beigt försök att skona de yngsta och rädda filmen från 15-års gräns? As if, hur mycket pengar skulle biograferna tjäna då? Alltså.. nej. Inte okej.

Att jag var själv på Dramaten hör för övrigt ihop med att jag köpte biljetten i våras, när de bara släppte biljetter till ett fåtal föreställningar och att gå själv såg ut att vara enda chansen att få se pjäsen. För övrigt var den hysteriskt jäkla bra, solklart det bästa jag sett på Dramaten sen Jane Eyre. Precis min typ av humor, otroligt underhållande men ändå en underton av allvar, och en helt suverän Johan Rabeus som ägde varenda millimeter av scenen. Jag har inte varit så förtjust i honom tidigare vilket troligen beror på att han ofta får spela elaka typer (tänk styvpappan i Ondskan, huh), men åh, jag blev nästan lite kär. Han hade inte ens behövt några motspelare (även om han hade några scener med Marie Richardson, återigen HURRAAA över återkomsten till Dramaten, som var skådespeleri och samspel på högsta nivå - ni vet såna där scener som får en att glömma tid och rum. För övrigt hej hundratusen bisatser - det blir såhär när jag är exalterad. Goethe hade förstått mig!), så bra var han. Åh, Dramaten alltså. I lovett!

Vad som dock inte är okej är att En handelsresandes död på lördag är inställt p.g.a. sjukdom. Aaaah the disappointment! Världens bästa Cissi ordnade dock snabbt biljetter till We will rock you på Cirkus, som ju trots allt är landets bästa teater efter Dramaten, så det blir nog bra ändå! Har dessutom stillat mina Dramaten-cravings (jag såg ju bara två pjäser förra veckan...) med att beställa biljetter till Inferno, som spelas på Unga Dramaten. Har faktiskt inte varit där tidigare så det ska bli kul. Extra roligt är även att en tjej från Södertälje, som min lillebror känner och spelade teater med redan för sisådär åtta-nio år sen, är med i den. Ska bli sjukt roligt att se henne!

Inga kommentarer: