tisdag 20 mars 2007

Chess

Först ska jag börja med att svara den person som föredrar att vara anonym *ha starka misstankar om vem den skyldige är* i kommentaren till mitt förra inlägg. Jag tänker följa i Miriams fotspår den dag Totti skiljer sig från sin njenvjkdsvlks till fru. Så var det utrett.

Idag kom min Chess-DVD! Kastade mig givetvis över den direkt, och blev knappast besviken. Storyn i sig är rätt bra, minst i klass med Mamma Mia. Sen kommer låtarna givetvis inte upp i samma klass som Mamma Mia, men låtarna i den är å andra sidan de bästa som någonsin gjorts. Helen Sjöholm, Tommy Körberg och Anders Ekborg levde samtliga upp till mina förväntningar. Däremot har Josefin Nilsson en skitjobbig, gnällig röst som totalpajar I know him so well.

Om jag ska ranka den i jämförelse med andra musikaler jag sett live eller på film kommer den trea efter Mamma Mia! och Chicago. Tycker den slår både Grease (tidernas mest överskattade musikal) och Evita (som visserligen har en riktigt bra story men alldeles för klent låtmaterial).

1 kommentar:

Anonym sa...

Som den anonyme får jag väl besvara ditt svar då. Tycker att det verkar tråkigt att aldrig få vara tärna på ditt bröllop? Vill du aldrig ha barn?

Ang. musikalerna hör jag till dem som älksar JCS, men Grease är verkligen dålig. Har nog inte sett så mycket andra^^'