lördag 2 april 2011

Barmarksträning

Sen i onsdags är säsongens curlingträningar slut, vilket tillsammans med det faktum att mitt gymkort gick ut för en vecka sen innebär att det är dags för barmarksträning! Jag tjuvstartade med ett par 3 km-rundor förra helgen och idag tyckte jag att det var dags för livets första femkilometare! Jag vet, tragiskt att jag vid tjugo års ålder aldrig sprungit så långt men jag 1) Har alltid hatat att springa och 2) Alltid varit på tok för tung för att orka mer än ett par kilometer. Nu blev förvisso dagens runda "bara" 4,93 km men jag tycker det räknas ändå.

Tack vare en fantastisk liten mobilapp som heter My tracks och som jag fann via min kompis Julias träningsblogg kunde jag mäta såväl sträcka som tid och medelhastighet. Tiden blev 29:10 vilket gav en medelhastighet på 10,14 km/h. Jag är ändå rätt nöjd med det - på löpbandet brukar jag springa mellan 10,5 och 11,5 km/h och tre kilometer, och med tanke på att Södertälje är en otroligt backig stad där jag såklart bor nästan så högt som möjligt så tycker jag inte att jag behöver skämmas över hastigheten. Jag är trots allt fortfarande ganska ovan vid att springa långt och har väl inte direkt något exemplariskt löpsteg. Dessutom borde jag införskaffa ordentliga löparskor.

2 kommentarer:

Cissi sa...

Heja Cricce, bra jobbat! Har du testat Runkeeper-appen? Den är också bra.

Linda sa...

Vad duktig du är! Själv springer jag 3km i 7km/h på löpbandet, det är ju så sjukt tråkigt! Jag och Poffe brukar springa en runda på 5km ute men jag orkar oftast inte hela. :P Blir till att powerwalka en del. Nu vågar jag inte träna heller eftersom jag fortfarande har ont i svanskotan sen hästfan slängde av mig.

Kramis