fredag 1 april 2011

Fredagsmys

Den här dagen inleddes... tidigt. Till och med sett med Lindas ögon, vågar jag nog påstå. 05.00 tyckte min hund att det var dags att gå upp, vilket hon tydligt markerade genom att stå och skälla vid dörren. Eftersom jag i alla fall skulle gå upp runt halv sex på grund av tidig föreläsning (vilket pucko lägger en föreläsning om förmögenhetsbrott klockan åtta en fredagmorgon??) tänkte jag att jag för en gångs skull kunde låta henne bestämma och masade mig upp. Vad tror ni händer då? Jovisst, hunden hoppar upp i sängen, lägger sig på min kudde och har inga som helst planer på att gå ut. Bah! Otacksamma, söta lilla grej.

Föreläsningen var tack och lov ganska givande. Kanske inga aha-upplevelser men ändå en bra genomgång som förhoppningsvis bidrar till att man kan nöja sig med att läsa de delarna av litteraturen två gånger. Eftermiddagen spenderades till största delen på Café Mineur i Gamla stan med Jakob, som sedan drygt två månader också pluggar juridik. Supertrevligt som alltid och varje gång vi ses och pratar gamla S06-minnen känner jag faktiskt en viss saknad.

Resten av dagen har jag tänkt spendera med nedanstående bok, som i brist på bra TV-program får utgöra fredagsmyset. Den handlar om Maria Stuart, även känd som Mary Queen of Scots, som var drottning av Skottland och gjorde anspråk på den engelska tronen under Elizabeth I regeringstid under andra halvan av 1500-talet. Jag älskar Philippa Gregorys böcker om England under Tudortiden! Det kanske inte är tidernas bästa litterära verk, men det är underhållande, lättsmält och ändå tillräckligt historiskt korrekt för att vara acceptabelt.


3 kommentarer:

Li sa...

I misss yoooou. Vi borde ses snart!

Linda sa...

Ja det var tidigt. Men det slår inte 4.00 som vi var tvugna att gå upp när vi skulle ut och resa. Det har vid närmare eftertanke hänt fler gånger pga tidiga flyg. :P

Christine sa...

Jaa men när man ska ut och resa kan man ju gå upp hur tidigt som helst! :D