måndag 2 augusti 2010

Finn ett fel...

Stolthet och fördom, Förnuft och känsla, Fordran och skuld...

Efter den mörka nattvandring som vårterminen var från mars och framåt (med en liten ljusglimt i form av Europarätten) ställdes jag inför två alternativ; bryta ihop fullständigt, hoppa av juridiken och plugga det jag sa att jag aldrig skulle plugga (ekonomi) - eller bryta ihop fullständigt, ta fram all vilja, ilska och energi och ge C2:an en rejäl chans. Just nu är jag helt inne på alternativ två. Jag har redan läst två av de böcker som ingår i C2:an (d.v.s Civilrätt 2, vilket innefattar allmän och speciell avtalsrätt, skadeståndsrätt, sakrätt, fordringsrätt med mera) och är halvvägs igenom den tredje (Fordran och skuld). Hittills är det relativt intressant, även om vissa delar (exempelvis panträtten) är ganska krångliga och nog kommer fordra ett antal genomläsningar, seminarier m.m för att få grepp om.

Knappt tre veckor kvar på jobbet nu, och det känns lite blandat inför hösten. Jag tror att C2:an kommer bli ganska intressant, om än krävande, och just nu känns det bra att den är såpass lång (tenta först 10 december, 22,5 hp). Å andra sidan trivs jag så fruktansvärt bra på jobbet att det nästan är larvigt. Utnyttjar inte ens desperat kvällarna utan går frivilligt och lägger mig vid tio - halv elva för att vara utvilad. När hände det senast? Aldrig.

2 kommentarer:

Cissi sa...

Duktig du är!

Linda sa...

Varför skriver alla Yoda-språk? Sist jag kollade hette det VAD duktig du är. ;-)

Jag tror att Hermione är Cricces idol. :P