tisdag 28 juli 2009

A little piece of Black

Något jag är oerhört nöjd med är att jag denna månad läst riktigt mycket! Tror jag kommit upp i sex eller sju böcker under juli, och då har jag ju ändå tre dagar kvar. Hittade massa fina böcker hemma hos farmor och farfar - stört nog satt jag en lång stund och bara klappade på Samhällets Olycksbarn, som ju i mitt tycke är den bästa bok som någonsin skrivits, tillsammans med Harry Potter. Medan jag var där hann jag dessutom läsa tre av böckerna i hyllan - Dr Jekyll and Mr Hyde, Candide, samt Djungelboken.

Av dessa alster var Candide den solklara favoriten. Underbart, satiriskt skriven, och kändes inte alls som drygt 200 år gammal. Mycket bättre än jag hade förväntat mig! Djungelboken gillade jag första halvan av, sen blev det mer bara fristående noveller där vissa var okej, och andra rätt trista. Dr Jekyll and Mr Hyde var mycket tunnare än jag hade trott, och jag är inte riktigt klar över vad jag tyckte om den. Tror den blev lite förstörd för mig av att jag redan visste ploten, slutet, hela alltet. Det är ju dock en grymt smart psykologisk grej med mannen som inte bara psykiskt utan även fysiskt har en ond och en god sida. Gillar verkligen det. Nu vet jag inte om alla har en såpass mörk sida att de kan gå ut och mörda folk - som den godtrogna, oskyldiga och smått naiva person jag ibland fortfarande är vill jag ju inte gärna tro det, men å andra sidan är det ju bara att titta på hur många vanliga killar (och numera även tjejer) som kan gå ut i krig och döda andra människor.

Igår såg jag HBP för tredje gången (risk för spoilers i nedanstående stycke), nu med Tove, och jag älskar den fortfarande. JA, det finns en hel del fel och grejer dom tagit bort, men jag tycker det positiva överväger. Jag får gåshud när Dumbledore står i grottan och trollar fram ett eldhav. Totala känslor av "Gud, han är verkligen den mäktigaste trollkarlen ever, KÄRLEK!". Vilket gör det ännu jobbigare att se honom dö minutrarna därefter. Deathly Hallows-filmerna kommer bli stört jobbiga. Massa favoriter som dör och dessutom vetskapen att det är sista filmerna. Fy jag får ångest redan nu!



Be my mirror, my sword and shield

3 kommentarer:

hanna sa...

jag har något jag tror du skulle gilla; en utgåva av samhällets olycksbarn från 1927. jättefin är den!

Tove sa...

Ulan Bator :D Rangoon! Lichtenstein... osv :P

Christine sa...

Hanna: Åååh vill ha! Älska gamla böcker!

Tove: Sluta, jag DÖÖR, HAHHAHAHA! Rangoon får ALDRIG GLÖMMAS!!