onsdag 18 juli 2007

78 timmar

Nu är det nästan precis 78 timmar kvar tills jag kommer ha mitt ex av Harry Potter and the Deathly Hallows i handen! I´m so excited! J.K har sjukt många frågor att ge svar på under de 608 sidorna, där huvudämnena är sådana såsom:

* SNAPE! Ond eller god? Jag har läst säkert 10 editorials med argument för ena eller andra sidan, men jag är fortfarande helt förvirrad i mina tankar och känslor rörande the former DADA-teacher. Argumenten tycker jag ger ett svagt övertag för att han är god, och det vore väldigt olikt J.K att låta saker vara precis vad de vid första ögonkastet ser ut att vara (d.v.s Snape dödade Dumby=ONDSKA!) Samtidigt vore det ganska logiskt att han faktiskt är ond just för att vi alla nu tror att han är god. Jag har från första boken tyckt att han varit ett jäkla avskum och dom enda som nått upp till samma höjder på min hat-skala är Voldy och Umbridge. Men samtidigt, "the world isn´t split into good people and Death Eaters" (Sirius, OotP, p. 271). Jag kommer alltid tycka att Snape är ett svin oavsett om han är Dumbledores eller Voldemorts man. Ska i alla fall bli extremt intressant att få veta sanningen om Snape. Vid sidan av den stora, ovannämnda frågan finns den lite mindre men inte nödvändigtvis mindre betydelsefulla frågan varför Snape aldrig förolämpat Lily framför Harry. Han har aldrig missat ett tillfälle att förolämpa James och Sirius, men inte ett ont ord om Lily trots att hon var a mudblood och i Snapes ögon antagligen mindre värd än någon av rent blod. Skumt.

* The fateful night in Godric´s Hollow and the Lost Day. Vem mer än Voldy var där? (det mesta pekar på Wormtail ((bloody rat)) eller möjligtvis Snape) Varför hade Dumby James Invisible Cloak? Vad gjorde alla dagen mellan mordet och avlämningen av Harry på Privet Drive? Varför var det Hagrid och inte Dumbledore som hämtade Harry? Bröts Fidelius-besvärjelsen när Lily och James dog och varför - den skulle ju skydda hela familjen och Harry var i högsta grad vid liv? Om nu alla var så övertygade om att Sirius var hemlighetsväktaren, varför fattade inte Hagrid direkt misstankar när han mötte Sirius efter att ha hämtat Harry ur det brinnande huset? Många frågor, förväntar mig många svar...

* Vilka får offra sig? Som jag nämnt i tidigare bloginlägg, jag har en känsla av att Hagrids liv är på väg att ebba ut. Voldemort måste försvinna, Pettigrew har a life debt to pay, Snape är hatad av alla och någon kommer säkert förgöra honom. Om alla skulder ska betalas bör familjen Lestrange berövas om inte livet så i alla fall förståndet (snyft... Bella...). Någon Weasley bör offras också, oddsen är emot den familjen. Hjärtat och viljan säger Percy, huvudet säger att det blir någon av tvillingarna eller Molly.

* Överlever Harry? Själv har jag från första sidan i PS sett Harry som en överlevare. Han har en märklig förmåga att komma undan livshotande situationer och jag undrar om han inte överlever den här gången också.

* The Horcruxes. Hade Dumby rätt om dom? Isåfall måste Harry finna the locket, the cup, Nagini, Voldy själv och ytterliggare en okänd. Nåt från Gryff eller Raw? Rawenclaws trollstav har det varit diskussioner om men jag tror inte riktigt på den idén. Harry själv är det populäraste alternativet och jag är jäkligt rädd för att det stämmer, men tanken borde då ha slagit Dumbledore och eftersom jag tror att han visste att hans liv led mot sitt slut borde han ha berättat det för Harry, trots att det är hemskt. Finns också en teori om att Voldy gjort ytterliggare en horrokrux (vissa kan bara inte få nog...) i och med mordet på Amelia Bones, som enligt Fudge (man bör iofs inte lita allt för mycket på den mannen) mördades personligen av Voldemort, vilket är en förutsättning för att han ska kunna göra den åttonde horrokruxen.

* SLÖJAN! Ah, mitt favoritämne. Den har fascinerat mig sen den först nämndes i OotP. Är hyfsat säker på att den hör ihop med titeln på boken, dödsrelikerna och att den är en del av svaret på frågan varför Sirius var tvungen att dö. Enligt legenden är slöjan mellan livet och döden som tunnast på Halloween (återigen, Hallow...) och Sirius är bron mellan liv och död (för mer detaljerade beskrivningar hänvisar jag till Mugglenet, därifrån jag fått de flesta av mina tankar och känslor inför DH). Känns som att det här är för mycket för att vara rena sammanträffanden - och ytterst lite i J.K´s böcker brukar vara rena sammanträffande. Av hela DH ser jag nog allra mest fram emot att få reda på sanningen om the veil.

Hum ja det var väl en kort sammanfattning av de viktigaste ämnena, att skriva alla skulle ta mig ungefär, precis 78 timmar, vilket jag tyvärr inte har tid med. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg har jag extrem Potter-mani just nu så om ni är det minsta intresserade av DH får ni jättegärna diskutera med mig via kommentar, msn, e-mail, telefon etc.

Och innan vi stänger ner butiken för natten vill jag passa på att gratulera Li som ska flytta till Flemingsberg! Li är en underbar människa trots att hon gillar Snivellus och vi kommer ha såå kul i höst!

2 kommentarer:

Anonym sa...

ohlala, teorier. JAG VILL OCKSÅ, men vet inte om jag orkar skriva ett inlägg om det *lat* men jaa... jag tror att snape är god iaf, fast han är en avskyvärd person. tror grejen med att skildra honom så också är att trots att man är elak och arrogant och allt sånt så kan man fortfarande vara på den goda sidan. fast jag vet inte. och han hade i alla fall inte ett förhållande med lily som asmånga verkar tro. det är absurt och jag vägrar tro på det därför att tanken äcklar mig. uh. och sen tycker jag att alla som vi gillar kan leva och alla dem onda dö, mmkay? X)

Christine sa...

Nej eller hur, tanken på äckliga, elaka, flottiga, vidriga Snape med Lily är DISGUSTING! Dessutom är det för enkelt.

Ja det låter bra! Och typ, alla onda och goda som blir kvar kommer försonas i slutet, vilket kommer illustreras av att Sirius återuppstår och gifter sig med Bella. Min lillebror hade iofs en teori om att Voldy ploppar upp och bah "Harry Potter, I´m your father", men det känns lite för mycket Star Wars!