lördag 24 april 2010

Hemska översättningar

Igår var det absolut ingenting sevärt på TV, så jag satt och checkade lite filmer på Voddler. Först såg jag Crash, som jag har tänkt se ungefär sen den kom (fem år sen...). Rätt bra, även om den var lite rörig. Nåväl, efter det var klockan sisådär kvart i tolv, och jag vet, då borde jag ha gått och lagt mig. Av ren nyfikenhet skulle jag bara bläddra lite i filmbiblioteket, och där var den plötsligt!! Conversations with other women! Stor lycka, men så fick jag syn på den svenska titeln; Bröllopsnatten. WTF!?!? Kan någon förklara för mig hur man lyckas få Conversations with other women till Bröllopsnatten? Är det jag som har missat någon vital del av engelsklektionerna under skoltiden eller är det bara en otroligt sjuk översättning? Ungefär lika illa som Snape på en spolad stång... Snälla, hittar ni ingen bra översättning (vilket jag kan förstå i det här fallet då titeln är mer symbolik än en spegling av filmens handling), så behåll då originaltiteln. Thank you very much!

Filmen var iaf rätt bra. Minst sagt annorlunda - framförallt är bilden delad på mitten så det blir som två rutor under hela filmen. Lite störande i början men man vande sig ganska snabbt. Dessutom händer det inte sådär supermycket, utan det är i stort sett samma personer, en man och en kvinna, genom hela filmen, som egentligen bara pratar. Det låter rätt trist och jag var lite skeptisk i början (ja, jag erkänner, jag ville mest se filmen för att Helena Bonham Carter spelar kvinnan och till på köpet är oförskämt snygg, och för att Aaron Eckhart är hur charmig som helst), men det var faktiskt en stor positiv överraskning!

För övrigt är det klart med sommarjobb nu, 7 juni börjar jag. Det blev Volkswagen Finans, vilket jag är jätteglad för. Har trivts kanon när jag jobbat extra där, supertrevliga människor och bra avstånd hemifrån. Dessutom alltid sjukt snygga bilar i entréhallen!!

2 kommentarer:

Linda sa...

Bra avstånd låter toppen! Då kan du gå eller cykla till jobbet och visa att du inte är en bortskämd snorunge som tar mammas bil hela tiden bara för att du kan. :P Kramis! :)

Christine sa...

Ursäkta, jobbet är på helt fel sida stan (med buss tar det typ 45 minuter dörr till dörr), minst 6-7 km iaf, helt uteslutet att gå eller cykla, blir ju svettigt och äckligt. Dessutom har mamma redan lovat mig att Saaben är min de veckor hon inte ska jobba, så HAH! Seger, pappa fick ge sig. Mohahahah! Dessutom har jag tvingats växa upp i Södertälje, så det är inte mer än rätt att jag får några fördelar!