torsdag 9 december 2010

Keratokonus - jag är (nästan) unik!

I samband med att jag skulle skaffa linser för ett par månader sedan upptäckte optikern att synen på mitt vänstra öga hade försämrats avsevärt på ett par år. Dessvärre var det såpass illa att jag inte ens med glasögon/linser kom upp i normal synskärpa på vänsterögat, vilket optikern tyckte var lite oroväckande med tanke på att jag inte ens fyllt 20 och i övrigt är fullt frisk. Det skickades således en remiss till ögonläkare, varpå jag var på undersökning idag, och nu har jag svaret - jag har keratokonus.

Någon som någonsin hört talas om det? Inte jag iaf, och inte särskilt konstigt är väl det, för tydligen är det, enligt otroligt tillförlitliga wikipedia (det fanns dock källhänvisning till detta), bara sisådär 50-230 av 100 000 som drabbas av den här sjukdomen. Alltså, om mina (eller snarare miniräknarens) matematiska beräkningar stämmer, ca 0,05-0,23% av befolkningen. Hah, det är ju nästan lite coolt!

Det bästa är dock att sjukdomen även kommit att kallas "akademikerns ögonsjukdom". Den logiska slutsatsen av detta vore kanske att tro att den orsakas av att man läser alldeles för mycket, och alldeles för liten stil (vanligt förekommande på juristprogrammet), men nej, det är bättre än så! 2/3 av alla som drabbas av sjukdomen har nämligen en IQ på över 130! Jaja, wikipedia, men TVÅ källhänvisningar... då måste det ju vara sant? Nämns även att personer med Downs syndrom är överrepresenterade, men det borde väl ändå ha upptäckts om jag skulle ha det... slutsats; jag måste ju vara överbegåvad! För det är ju helt osannolikt att jag först skulle ha sån otur att jag drabbas av den här sällsynta sjukdomen, och sen dessutom har oturen att tillhöra den tredjedel som inte är överbegåvad. Hah, undrar om det räcker att skicka in läkarintyg på sjukdomen till Mensa för att beviljas medlemskap?

Ja, jag erkänner, jag försöker hålla uppe ett sken här och hitta positiva saker för att försöka förtränga att jag troligen kommer behöva genomgå någon läskig behandling med efterföljande smärta. Eller i värsta fall en hornhinnetransplantation, risk att utveckla grå starr med efterföljande operation...

3 kommentarer:

Tove sa...

"Hah, undrar om det räcker att skicka in läkarintyg på sjukdomen till Mensa för att beviljas medlemskap?"

Hahahha. mensagränsen är dock 140 ;) hahahah. men du det här låter ju inte alls bra. :o vad kommer hända då?

Christine sa...

Skärp dig, Mensa skriver ju själva på sin hemsida att gränsen är 130 :P Så intelligenta människor kan väl omöjligt ha skrivit fel på sin egen hemsida?

Ja du, ögonläkaren skulle skicka en remiss till St Eriks eftersom det tydligen bara är där de kan utföra behandlingen (såndär cross-linking).

Anders sa...

Kom in på den här sidan mest av en slump. Vill ändå skriva en rad eftersom jag själv fick denna sjukdom för 35 år sen och jag var då 15 år. Med en IQ över 130 kan man ju snabbt räkna ut min ålder. Idag finns ju nätet där man kan hämta info. Det fanns dessvärre inte då och jag kände mig ganska ensam. iallafall-allt har gått bra. jag fick ett transplantat på höger öga när jag var 17. Fungerar fortfarande. Kan vara lite trött i ögonen ibland. Annars har jag mjuka kontaktlinser som sitter i dygnet runt och byts en gång i månaden. Jag ser väl inte så rasande bra, men tillräckligt för att arbeta framför datorn utan hjälpmedel och jag har körkort. Trivs bäst när det inte är för starka ljuskällor. Så håll modet uppe! Det är ingen dödsdom.