tisdag 16 oktober 2007

Al Gore, Greenpeace.. och "Stureplansprofiler"

Wotcher!

Idag hade vi temadag om miljö i skolan, och antal deltagare från S06 uppgick till finfina två stycken - jag själv och Tobbe. Alex var förvisso där en stund i början under filmen men försvann sen. Det här var faktiskt nytt rekord - t.o.m på StaR-dagen lyckades vi samla ihop fler deltagare. Det gjorde dock inte så mycket, eftersom detta innebar att jag och Tobbe kunde gå på de föreläsningar vi kände för istället för att följa schemat, eftersom det i alla fall fanns massa lediga platser från vår klass.

Vi började dagen med att se Al Gores film "An inconvenient truth". Rätt segt, mest upprepningar av sånt man redan hört. Det enda roliga var när Mr. Gore kastade skit på sin gamla nemesis George W. Bush och den senares sätt att styra USA. Oj, för vi hade ju alla förväntat oss att han skulle hylla Bush...eller inte. Paradoxalt nog fick man också se när Gore åkte världen runt i flygplan och taxi för att föreläsa om miljöproblemen. Jojo, miljövänligt var ordet...

Därefter lyssnade vi på två tjejer från Greenpeace. Jag är lite kluven till vad jag tycker om Greenpeace - å ena sidan har de fått igenom flera viktiga grejer och det är ju bra, å andra sidan är jag lite osäker på hur långt jag tycker man får gå när det gäller civil olydnad för att föra fram sin åsikt. Dessutom tycker jag de är lite extrema - att lägga ner kärnkraften hux flux fungerar inte. Tycker de var lite tvetydiga, ena sekunden står de och säger att hav och vattendrag måste skyddas, och nästa sekund säger de att man ska satsa på vattenkraft? Oja, för det är oerhört vackert med vattenkraftverk över alla Sveriges älvar och åar.

Därefter tittade vi på dramaeleverna (naturare) som hade satt ihop två forumspel med fokus på miljö och förtryck. Rätt roligt att se på faktiskt och jätteduktiga elever. Dagen avslutades med en klassdiskussion om det vi upplevt under dagen och vad vi kan göra för miljön på skolan och allmänt sett (här joinade jag och Tobbe N06, eftersom det var lite svårt att ha en "klassdiskussion" på två personer).

Sammanfattningsvis var det en rätt så intressant dag, bättre än förväntat! Och jag menar... jag måste ju faktiskt tänka på miljön. Lord Voldemort gillar ju förstörelse och att döda mugglare, och enligt forskarna kan ju den globala uppvärmningen leda till humanitära katastrofer. Och eftersom jag är Dumbledore's woman through and through måste jag ju vara emot nåt som Voldie gillar. Sådeså. Å andra sidan är jag jävligt lat och gillar mitt bekväma liv.

Nu till något annat allvarligt: domen mot de s.k Stureplansprofilerna. Domen kom i dag och hovrätten valde att gå emot tingsrättens linje - med andra ord valde de att fälla de båda männen för grov våldtäkt. Bra säger jag. Bevisen var starka och det ska fan inte gå att komma undan genom att påstå att "hon ville det" eller "hon var med på det". Nu kommer fallet garanterat hamna i HD, men det här är helt klart ett steg i rätt riktning. Bra hovrätten!

Dagens engelska fanfic-word: Mutinous, som betyder upprorisk.

In loving memories...

Inga kommentarer: