tisdag 26 januari 2010

Bästa kurslitteraturen!

Kurslitteratur är väl sällan det roligaste man läser under ett år, och när jag fick hem böckerna i statsrätt kan jag inte direkt påstå att jag hoppade av entusiasm. Emellertid smyger sig en del lustigheter in då och då, och min stora favorit återfinns i Statsrättens grunder:

"När man studerar nu gällande författning bör man vara medveten om de säregna svenska traditioner som kommit att prägla utformningen av RF. Under tiden 1921-1974 innehades regeringsmakten nästan oavbrutet av ett enda parti - socialdemokratiska arbetarpartiet - varför en socialdemokratisk ideologi naturligen kom till uttryck i statsrätten. Detta innebar bl.a. en viss skepsis mot fri-och rättigheter, domstolskontroll och lagprövning."

SÅ RÄTT! "En viss skepsis mot fri- och rättigheter", jag höll på att dö när jag läste det första gången! Vänsterspöket lever!

Inga kommentarer: