söndag 10 januari 2010

Bokslut 2009

I början av 2009 satte jag upp som mål att under året läsa 50 böcker/pjäser, exklusive kurslitteratur. Resultatet stannade på....tadaaa...52!! Så nu är det väl lägligt med lite statistik, eller med andra, fina ekonomiska ord, ett litet bokslut!

Antal böcker: 48
Antal pjäser: 4
Bästa månad: Januari, juli och december - samtliga sju böcker/pjäser (okej hädanefter säger jag bara böcker även om det inkluderar pjäser...).
Sämsta månad: Maj, september och november, två stycken. I maj ligger förklaringen i att den ena boken var på tyska och att det såklart var slutspurten på gymnasiet. September och november kan ha något att göra med stor tenta och körkortsteori...
Antal språk: Tre - svenska, engelska och tyska.
Tre bästa böcker: Jane Eyre, Candide och den tredje...går helt enkelt inte att välja mellan Dvärgen och Pickwickklubben, men att inte välja innebär ju fyra böcker och därmed fusk så...Pickwickklubben. Vore skamligt att älska Dickens och inte ha med honom på listan!
Bästa pjäs: Ett dockhem.
Lästa Nobelpristagare: Rudyard Kipling (Djungelboken), Pär Lagerkvist (Dvärgen) och Albert Camus (Pesten).
Positiva överraskningar: Guernseys litteratur-och potatispajsskalssällskap. Jag läste den mest för att titeln var helt störd, och för att jag ville lätta upp lite efter att ha läst Lagerlöf, Orwell, Shakespeare och Wilde. Till min förvåning var den inte bara rolig utan dessutom välskriven och rörande. Montecore kvalificerar sig också - jag var måttligt imponerad av Khemiris debut Ett öga rött och suckade inledningsvis en hel del över projektet Khemiri i slutet av Svenska B. Litteraturnörd, smått insnöad på det klassiska som jag är, tyckte jag såklart att det var otroligt onödigt att läsa en halvtaskig ny svensk författare när det fanns genier som Vilhelm Moberg kvar att studera. Även om Montecore väl inte direkt var i klass med Utvandrarna så ändrade jag definitivt åsikt om Khemiris språkliga begåvning!
Negativa överraskning: Pesten av Albert Camus var allvarligt talat ingen höjdare. Relativt enformig och på en Nobelpristagare ställer man såklart extra höga krav. Samma besvikelse kände jag efter att ha läst Emily Brontës Svindlande höjder. Efter att ha läst systern Charlottes fullständiga bedårande Jane Eyre var förväntningarna högt ställda. De var inte ens nära att infrias. Det började visserligen helt okej, men sen utvecklades det bara till ett enda stort kärleksdravel med ett avslut värdigt en novell av en trettonåring, publicerat i något med samma substans som Veckorevyn. Svindlande höjder var tydligen ingen större succé när den först publicerades i mitten av 1800-talet, och jag förstår verkligen varför...

Slutligen lite mål inför 2010!

Antal böcker: 50. Tycker själv att det är relativt vågat eftersom jag klarade det 2009 genom en stark spurt i december, och kurslitteraturen innehåller betydligt fler sidor än under gymnasiet. Med en stark sommar och lite vilja bör det dock gå att klara av även i år!
Lästa Nobelpristagare: Herta Müller ligger redan på nattduksbordet, det svenska bidraget får nog bli Verner von Heidenstam, och sen känner jag för något av Samuel Beckett.
Antal språk: Jag lär mig inga nya språk numera, och tyvärr tror jag inte 2010 kommer innehålla tillräckligt med tid för någon italienska, som jag ju vill lära mig. Därför satsar jag på en tangering av 2009 - svenska och engelska är givetvis inga problem, och något på tyska ska väl gå att klara av!
Procent av mitt livsmål: För dom som inte vet om det är ju mitt livsmål att läsa alla böcker i "1001böcker du måste läsa innan du dör". Årets mål får bli att kliva över 100..jag tror jag ligger runt 80 just nu, så 20 stycken under 2010 borde ju kunna klaras av! Det ger en procentsats på knappa 2%.

Jag tror det blir ett bra bokår det här!

15 kommentarer:

lillis sa...

Samuel Beckett, varför cricce, varför???

Fia sa...

Årets första för mig: A Portrait of the Artist as a Young Man av James Joyce. Jag går ut hårt med en klassiker på originalspråk!

Ett delmål i mitt liv: att läsa Bouraoui på franska. :p

Christine sa...

Lillis: Jo men han ska få en till chans, läste något av honom i svenska c som inte var sådär överdrivet bra...sen är ju i väntan på godot med i 1001 böcker du måste läsa innan du dör, så jag tänkte att det är bra att pricka av honom! Tänk vad tråkigt om jag bara har massa tråkiga grejer kvar när jag är 65!

Det är bra Fia! Mål ska man ha :D

Cissi sa...

Haha, vilken fantastiskt underbar sågning av Svindlande höjder! :P

Fia sa...

Är Krig och Fred med bland de 1001 böckerna? I så fall kan jag nog ge upp innan jag börjat. :p

lillis sa...

I väntan på Godot är nog den mest meningslösa pjäs/bok jag någonsin läst. Inte så underligt kanske, med tanke på att hela pjäsen går ut på att allting är meningslöst! :p Jag kan sammanfatta den för dig cricce så du slipper läsa den: Två luffare sitter i en vägkorsning under ett träd och väntar på Godot, men Godot kommer inte. Slut! :p

Håller med dig angående svindlande höjder, jag och fia såg en filmatisering av den och det var då det värsta kärleksdravel vi någonsin skådat! :p

Christine sa...

Fia: Japp! Jag har dock redan läst den, puh. Det var minst sagt en prövning..jag hade blandat ihop karaktärerna efter ungefär tre sidor, hum..

Hahahah tack lillis! Vad jag har hört om beckett så är meningslöshet hans generella tema...riktigt munter snubbe det där.

lillis sa...

Japp, meningslöshet är hans tema, så man kan verkligen säga att det är helt meningslöst att läsa honom! :p

tove sa...

Hahaha det om Godot är på pricken sant, jag såg den på stadsteatern med Persbrandt, det är det berömda pjäsen där jag gick efter halva. Det var det tråkigast jag sett i hela mitt liv. Dock tror jag kanske den lämpar sig bättre för läsning på man kan uppfatta funderingarna och formuleringarna bättre.

Annars måste jag säga riktigt bra jobbat 2009 och jag vill lätt ha den där listan på 1001 böcker :O

lillis sa...

funderingarna och formuleringarna? jaha formuleringarna typ:
Vad gör ni?
vi väntar?
Vad väntar ni på?
Vi väntar på Godot?
(språket är väldigt avskalat)

funderingarna, här tänker du nog på becketts funderingar och de lär ju ingen missa att uppfatta, alla går ut på att livet är meningslöst...:p

Slutsats: Läs den inte, se den inte, bränn den!!

hanna sa...

Huh? I väntan på Godot är skitbra! Min favorit av Beckett, absolut, och sjukt intressant att analysera. Spenderade dubbeltimme i littvet 1 med att diskutera den och det var intressant typ HELA tiden. Läs den ändå, Christine, för jag tycker man ska göra det. Jag gillar händelselösheten, det snabba språket som är drivet genom pjäsen och dess känsla av att man alltid är tillbaka där man började. Make up your own mind.

Lästips: Persuasion/Övertalning av Jane Austen. Bäst efter Stolthet och fördom!

Och om du inte tar illa upp tror jag att jag härmar dig med lite mål gällande läsning inför 2010. Jag måste verkligen komma igång med bokläsandet igen!

Christine sa...

Som sagt så ska jag läsa den! :) Persuasion fick jag i födelsedagspresent så den ska läsas snart!

Och självklart tar jag inte illa upp av att du kopierar lite läsmål :D Mer litteratur till folket!

tove sa...

eller hur meningslöshet skall inte föraktas. det var bara lite lame att se det på teater men jag tänkte till och med när jag såg den att jag skulle vilja läsa den :)

bra då kopierar jag också :D jag måste köpa den där bok-boken. för övrigt ska vi läsa Candide nu i svB :) den var ju typ 130 sidor, haha. borde läsa den på franska.

wow jag spammar :D

lillis sa...

Angående övertalning kan jag iallafall hålla med er! :D Fast jag älskar ju alla Austens böcker. Högläsning av Nothanger Abbey är en riktig höjdare...:p

Anonym sa...

Heja Christine! Bra jobbat! Lycka till med föresatserna för 2010!
/Jenny E