torsdag 14 januari 2010

På rätt sida helvetet

Äntligen är mardrömsveckan med två stora tentor över! Hade arbetsrätt i måndags och familjerätt idag. Trots att jag inte alls pluggat tillräckligt (memo to self: nästa jul funkar det INTE att slappa över jul och nyår och tro att det ska gå att banka in allt sista tre dagarna!), speciellt inte på familjerätten, tror jag det har gått okej. På arbetsrätten vet jag att det är några saker jag inte gjort helt rätt på, men förhoppningsvis ger inte det alltför mycket poängavdrag. På det stora hela tror jag att jag uppfattat frågorna korrekt och iaf rört mig i rätt lagrum och resonerat på ett godkänt sätt. Skönt att ha arbetsrätten gjord iaf, för den var min själ inte rolig. Död åt kollektivavtal, död åt facket! Återinskaffa arbetsgivarens rätt att fritt avskeda folk, så vi slipper jobbiga turordningslistor!!

(...jag hoppas att ingen tog det där sista seriöst nu. Ni behöver inte skriva arga inlägg över vilket borgarsvin jag är som tycker att stackars arbetstagare ska kunna förlora jobben hursomhelst, eftersom jag tycker det är helt rätt att arbetsgivaren inte kan säga upp folk hursomhelst utan saklig grund. Bristerna i den negativa föreningsrätten går det dock att ha en del synpunkter på...)

Nu lägger jag iaf Civilrätt 1 bakom mig, för någon omtenta tror jag inte att jag ska behöva göra. På måndag börjar statsrätten, även den liksom C1:an 12 hp, och den ser jag faktiskt framemot!

3 kommentarer:

lillis sa...

vadå, arbetsrätt var ju skitkul!!! *upprörd*

Christine sa...

Nej, det är det verkligen igen! Allmänt massa flumflum och oklarheter.

toov. sa...

skönt! :D bra jobbat