söndag 3 januari 2010

Årets första inlägg

Ojoj, ett helt decennie sen jag skrev sist! Inte klokt... och det skämtet hörde vi inte alls X antal gånger under nyårsafton, tack Tove! Nyårsdagarna blev precis så underbara som jag hade hoppats på, och här följer en kort resumé av de senaste dagarna.

Nyårsafton

14.00 - min mamma säger att jag måste börja med maten eftersom mina gäster (Tove och Kajsa) snart kommer. Jag fnyser hånfullt och påpekar att det är drygt 2,5 timme kvar.
14.30 - jag påbörjar matlagningen.
15.30 - jag tittar på klockan och inser oroligt att det kan bli tight att hinna packa, göra klart maten och bädda sängen.
16.30 - Tove ringer och frågar vilken buss hon ska ta samtidigt som jag försöker göra ungefär fem saker samtidigt.
16.45 - Tove och Kajsa anländer. Huvudrätten var faktiskt så klar den kunde bli, förrätten däremot...ehem...
17.15 - förrätten är faktiskt klar att serveras, och visar sig vara ätbar!
18.15 - varmrätten intas, och även den går ner. Haha, jag är ett matlagningsgeni!
19.15 - dags för efterrätten, gjord av Tove och Kajsa, även känd som "blåbärssylten". Skitsnack tyckte jag, även om det inte hade skadat att komma ihåg potatismjölet så var smaken utsökt.
19.45 - Grevinnan och betjänten. Så dålig, men samtidigt så bra!
20.00 - HOCKEEY! Sverige-Finland i JVM. En bedrövlig period av Sverige, men där jag ungefär tio gånger skrattade och sa "lugnt lugnt, vi har Kung Jacob!". Mycket riktigt, när perioden är slut står det 1-0 - till Sverige.
20.50 - promenad till Östertälje station. Trots att Tove lyckades halka och sätta sig på marken hade vi en finfin marginal på fyra minuter.
21.30 - Tove kämpar febrilt för att komma på något att skriva i de kvarstående tre sidorna i sin dagbok. Det slutade, tror vi, väl!
22.10 - ankomst till Skansen, där Cissi, Anna och Fia mötte uppe. Till ingens förvåning var Emma och Annika försenade - något som skulle hända fler gånger följande dag...
Strax innan 23 - Tove halkar för andra gången. Hur man lyckas ramla när man står still vet jag fortfarande inte, men många skratt gav det ju iaf upphov till...
Strax efter 23 - Emma och Annika anländer slutligen och det är dags för glöggen!
23.15 - programmet börjar. Jag och Tove förfasas gemensamt över en inte vidare lyckad sistaton från Lisa Nilsson...
23.55 - JAN MALMSJÖ KLIVER IN PÅ SCENEN! Ring, klocka, ring!

Nyårsdagen

00.01 - Fyrverkerier, cider/champagne och allmänt jubel!
00.30 - Snöfotboll. Jag har fortfarande en bula på fotknölen efter en, egentligen, ganska lyckad mottagning på en rätt hård passning från Tove...isbollar är inte mina bästa vänner direkt.
00.50 - Några, jag nämner inga namn här, får för sig att det är mycket roligare att ta en omväg ut från Skansen istället för att gå den korta vägen...
01.30, cirka, tåg till Mörby centrum, och därefter buss...som åkte...och åkte...och åkte....
02.45 - äntligen slutstation! En kort promenad hem till Anna och Fia? Nejdå, utan en ensam kille som satt kvar på bussen visade sig vara okontaktbar. Cissi praktiserade på ett utmärkt sätt sina fem-sjättedelar-sjuksköterska-skills, medan Anna på ett hjälteaktigt sätt ringde polisen!
03.15 - äntligen ett varmt hem!
03.30 - nattmacka och sista halvtimmen av flickan som lekte med elden.
04.30 - efter lite pratande gör lag C ett första försök att sova.
04.40 - Cissi blir arg på den tickande väggklockan och slänger in den på toaletten.
04.45 - försök två att sova. Bättre resultat.

09.30 - klockan ringer. Jag minns detta mest som en dvala, men jag tror att Cissi stängde av den, och någon, borde ha varit Anna, säger att vi kanske ska sova en stund till. Sagt och gjort...
10.30, 11.00, nånstans där - Går upp, intar frukost, klär på oss...mycket..
12.30 - Fia parkerar bilen på Hagaparkens parkering. "EasyPark", jojo...tar inga småmynt, tar inga kort förutom nåt jäkla Dinners-klubb. Inte Visa, inte MasterCard. WTF!? Lyckas till slut lösa det genom någon skum sms-biljett...
12.45 - tefatsåkning! Första heatet vinner jag stort, resten behöver vi inte tala om...
13.15 - snöfotboll! Lag C lyckas, med lite hjälp av Guds hand, ta en 2-1-seger mot Anna och Fia.
13.30 - Annika och Emma anländer, bara en timme försenade.. mer pulkaåkning, där Anna till slut, mycket rättvist, står som segrare.
15.00 - Varm choklad, lussebullar och Snobben hemma hos Annika.
17.00 - tiden vi borde varit hos Linda...
18.15 - den faktiska tiden vi var hos Linda! :)
18.30 - vi intar en utsökt middag.
19.00 - jag lyckas gå in i en lampa..ehum, säger bara såhär...TUR att jag inte dricker mer än cider och någon drink på kryssningar...skulle vara total katastrof, med tanke på hur klumpig jag är utan alkohol i blodet...
20.00 - Buzz. Lag C, förstärkt av Anna, har en fin ledning, men halkar ner på jumboplats efter fjantgrenen "vad föreställer bilden?". I finalen blir det dock ren kunskap och då är det inget snack om saken. Storseger. Noterbart dock att lag Oävs pluggande sedan The Helg verkar ha gett vissa resultat!
21.00 - på något underligt sätt blir det Apbuzz, trots önskemål om Singstar. Jag tror inte jag vill prata så mycket mer om apbuzz...
22.00 - Singstar yeaah! På ett mycket systerligt sätt delades det på poängen - 7-7.
23.30 - inser med fasa vad klockan är.
23.40 - tar farväl :(

Nåväl, nu är det faktiskt bara två veckor tills vi träffas igen! Då blir det bland annat Höstsonaten på Dramaten med Cissi (av någon anledning bangade resten...märker att vi har lite att jobba på vad gäller finkulturen!). Synd bara att två seminarier och två tentor ska klaras av innan dess, men å andra sida - otroligt fin belöning efter andra tentan ju!

5 kommentarer:

tove sa...

Hahahahahhaa.
Ang skämtet: varsågod ;)
ang resten: vad finns mer att säga. herregud. haha isfotboll <3

Cissi sa...

Haha, underbar sammanfattning!

lillis sa...

Nu började jag le av alla fina minnen från helgen! Tack för det cricce! :D

emma sa...

Jag vill lägga till två saker. Lööööve 2010 och Flashbeagle!!
Kan även tycka att musikbuzz borde nämnas :P

Christine sa...

Hahah men flashbeagle får gå under snobben...lööööve 2010 kanske däremot borde inkluderas! Musikbuzz har jag inga som helst minnen av ;)