söndag 7 februari 2010

En annan typ av konst

Som en hel del har märkt har jag ju blivit Dramaten-fangirl på sistone! Detta har väckt lite blandade reaktioner - själv tycker jag det är underbart, medan vissa andra (min familj...) tycker att det är otroligt irriterande eftersom de ser detta som något försök att spela "djup". Nåväl, jag kan ju inte hjälpa att min familj är mer långgrund än en strand i Skåne...

Något betydligt folkligare som väcker starka känslor hos mig är ju emellertid fortfarande sport i allmänhet och AS ROMA i synnerhet! Jag har aldrig förstått mig på människor som tycker att fotboll är "totalt fördummande" och bara består av "22 män som springer efter en boll". Såna citat visar bara på en enorm oförståelse. Fotboll är konst. Fotboll är, i sina bästa stunder, passion, vilja, kärlek, en kamp på nästintill liv och död. Visst finns det undantag, visst finns det trista 0-0 matcher där spelarna saknar vilja, och visst finns det ligor där allt bara handlar om pengar (host England...). Det är dock för mig ungefär samma sak som att det finns kassa författare, usla skådespelare och fula tavlor. Daniele de Rossis enorma glädje efter varje seger blir inte mindre vacker för att Ashley Cole sålde ut hela sin själ och gick till värsta rivalen, lika lite som Shakespeares ord blir mindre vackra för att vissa deckarförfattare inte kan få ihop tre acceptabla meningar.

Idag tog Roma för övrigt ytterligare en seger, 1-0 borta mot Fiorentina. Tvåa nu! Inter är alltför långt bort för att vi ska kunna hota dem, tyvärr, men det finns fortfarande en italiensk och en europeisk cup att vinna! Forza Roma!!

Inga kommentarer: