tisdag 13 januari 2009

Dagens dos av anti-gnäll

Då jag tycker att det är lite paradoxalt och icke-givande att gnälla på folk som gnäller brukar jag försöka undvika detta. Idag måste jag dock göra ett undantag från denna regel.

Senaste månaderna har jag hållit mig borta från HP-fandomen av olika anledningar. När jag så igår loggade in på en svensk HP-sida för att kolla vad som hänt på sistone möts jag av en mindre storm av inlägg och arga människor. Här skulle man kunna tänka sig att nåt hemskt har hänt - J.K har förkunnat att hon aldrig mer tänker prata om HP, WB har tillkännagett att på grund av finanskrisen kommer det inte bli någon HP-film de kommande 10 åren och så vidare. Problemet är dock mer trivialt än så - den nästkommande HP-filmen har fått åldersgränsen PG. Människor som inte är så invigda i USA's censursystem kan ju nu lätt få för sig att detta betyder att filmen är från 15 eller till och med fasansfulla 18 år. Så är dock icke fallet, utan problemet verkar vara att gränsen är för låg.

Oj. Detta var ju verkligen något att vara bitter över. Jag sörjer med alla 13-åringar som nu kommer tvingas dela biosalong med småbarnen. Vilket fasansfullt öde, jag lider verkligen med er! Jobbigt värre detta. Okej, jag förstår att oron framför allt beror på att de är rädda att de coola, våldsamma scenerna ska ha klippts bort, men detta gnäll kan man väl då vänta med tills man har sett filmen. Nu känns det mest som att man går runt och letar efter anledningar att vara förbannad. Fine, tror ni att ni får ett bättre liv av det, så gärna för mig!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men de tidigare filmatiseringarna har ju inte varit speciellt bra, och pg-gränsen gör kanske dessa personer oroliga för den kommande filmen med rätt? If you know what I mean. :) Jag bryr mig inte så mycket om gränsen, jag hade ingen aning om att det var så ens hahaha, för jag vet att filmen absolut inte kommer uppnå bokens status eller mina förväntningar.. så jag är förbannad i förväg hursomhelst! :D

Christine sa...

Jaa jag förstår, och jag håller med om att det vore väldigt trist om de förstör Dumbledores död, Sectumsempra-scenen och så vidare..tycker bara man kunde vänta med att gnälla tills man sett om det är så illa :P

Anonym sa...

Äh, det där kommer säkert hinna ändras, det är ju ett halvår kvar till premiär eller nåt sånt.

Förresten, jag har fått pengarna för biljetten nu så den är officiellt din! :)

Kram

Christine sa...

Haha men menar det!

Åh kanon! :D Ha det så bra i Thailand nu och bli LAGOM brun ;)

Anonym sa...

Jag fattar inte varför folk gnäller så jävla mycket. Jag bryr mig inte ett dugg, jag är bara glad för att 12-åringar som nu kan gå och se den på bio liksom. Och om de tagit bort allt det mörkare och lite mer groteska ur filmen så betyder det ju bara att WB inte är bäst i världen - vilket det känns som att vi redan visste :/