måndag 2 juni 2008

Totalt vansinnesutbrott

Jag varnar alla känsliga läsare på en gång. I det här inlägget kommer jag brutalt hänga ut en person (nej, det är inte Zlatan, det är inte ens C. Ronaldo). Den enda gräns jag drar är att jag inte lägger ut namn, mailadress etc. eftersom detta strider mot PUL och inte direkt skulle sätta mig i en bättre sits. Om den person som blir uthängd råkar läsa detta vill jag hänvisa till yttrandefrihetslagen och det faktum att du faktiskt inte måste läsa min blogg, så tänk inte ens tanken att sänka mig i några fler ämnen. Så, det var inledningen. Nu kommer ilskan.

BAKGRUND: Under detta år har jag tillsammans med tre andra personer drivit ett UF-företag. Jag tänker inte gnälla det minsta på någon av dom, jag tror dom, liksom jag, har gjort sitt absolut bästa och ingen skugga ska falla över dom, för det är verkligen inte dom som är bovarna i dramat. Jag tror dock att samtliga dessa tre kan skriva under på att jag varit ganska så drivande i företaget och tagit ansvar för betydligt mer än bara mina egna uppgifter. Har lämnat in allt jag ansvarat för i tid etc etc, vid betygssamtalet efter halva kursen verkar allt frid och fröjd. Så kommer avslutande betygssamtalet idag,och vad händer då? Jo, då har X helt plötsligt bestämt sig för att jag bara ska få VG! Och motiveringen till detta är vissa små brister i bokföringen. Låt oss nu tillsammans gå igenom dessa brister.

Brist 1: Har gjort konteringar på lappar istället för med stämpel på verifikationerna. Jag erkänner att jag gjort detta ja, men 1) Jag har inte hört talas om någon lag som säger att konteringarna måste STÄMPLAS! Konteringarna är i övrigt korrekt gjorda. 2) Konteringarna gjordes på papper då skolan, med kapital nog att anse sig ha råd att bygga helt nya lokaler, och en rektor som är god för över 4 miljoner kronor, inte anser sig ha råd att köpa in en konteringsstämpel till varje företag (sex företag). Alltså konterade jag på papper för att slippa springa med hela tunga pärmen fram och tillbaka till skolan varannan dag. Okej, jag håller med om att det ser proffsigare ut med stämpel, men konteringarna är ju fortfarande gjorda, dom sitter ihop med verifikationen med ett gem och/eller i plastficka, och dom innehåller precis samma information som om dom hade gjorts med stämpel.

Brist 2: Ett par kvitton för inköp saknas. Ja, detta är förvisso sant, men detta var inköp gjorda av andra företagsmedlemmar, och om dom har slarvat bort dom är det ju inte så mycket mer för mig att göra än att skriva en verifikation där jag skriver att det här inköpet har gjorts bla bla. Jag kan ju tyvärr inte trolla, för fan människor, jag gillar Harry Potter, jag är inte Harry Potter.

Brist 3: Några verifikationer saknas. Detta stämmer inte, utan som jag klart och tydligt beskrivit i ett mail till X (detta mail skickades innan dagens samtal) har vissa nummer saknats eftersom jag skrivit fel i bokföringen i datorn, och när man då stryker den felaktiga verifikationen finns den ändå kvar, och den korrekta får ett nytt nummer. Detta hade dessutom varit väldigt klart för X om hon följt sina ursprungliga instruktioner, som var att både pärmen med verifikationer samt själva bokföringen skulle tas in och kollas igenom. Att stå fast vid sitt ord gäller tydligen inte för lärarsläktet.

Brist 4: Protokoll från styrelsemöten etc. saknas. Detta erkänner X själv att det inte är min uppgift, och att flera av de protokoll som kommit in kommit från, just det, mig. Ändå drar detta ner mitt betyg. Detta stör mig ENORMT mycket eftersom betygen ju för fan är individuella. Tänk er själva om detta nya kollektiva system skulle tillämpas bland lärarna!

"Ja Magnus, jag vet att du har full behörighet, har järnkoll på dina ämnen, är extremt uppskattad bland eleverna och sköter ditt jobb exemplariskt...men tyvärr har X och Y i år tyvärr inte alla rätt, så jag är rädd att det inte blir någon löneförhöjning för dig i år heller! Jo, jag förstår att det känns jobbigt, det är tungt för mig också, men jag har pratat med rektorerna på Igelsta och Colin, och dom har gjort såhär i flera år, och det måste ju vara rättvist!"

Åter till X, människan sitter alltså där och är ASDRYG typ "ååh jag förstår verkligen att det är jobbigt, det är inget lätt beslut för mig bla bla". Är stolt över att jag ändå höll en sansad och trevlig ton, för egentligen ville jag bara be henne att ta sin jävla empati och dra dit pepparn växer. Jag vill inte ha nån jävla empati, mitt betyg är ju detsamma för det och hon behöver ju inte direkt lida för det, utan hon kan sitta där och håva in sin lön ändå. Typisk sån där jävla stil där man bah "ååh du är så bra, älskar dig" och i nästa sekund hugger en skoningslöst i ryggen. Fyfan för sånt. Och nästa argument, "jag har pratat med andra och dom tycker samma sak som jag". Återigen tänker jag inte lägga ut några namn, men det var ju inte direkt de personerna i världen som jag anser har mest kunnande. Nästa idiotkommentar "jag tror inte att en revisor hade godkänt det". Nej vad bra att du tror en massa, du har inte kommit på tanken att det kanske finns en anledning till att du är LÄRARE och inte revisor. Tro det eller ej, men det som står i läroboken är inte Guds heliga ord. Utan att kasta alltför mycket skit på lärare, det finns bra exemplar i den skaran också, så är mina erfarenheter av lärare genom åren att de är 1) fega 2) jävligt vimsiga och 3) har en klubb för inbördes beundran som saknar motstycke. Dessa åsikter/fördomar/kalla det vad ni vill har ju inte direkt försvunnit efter denna upplevelse.

Som ni märker är jag sanslöst förbannad, men jag ska ändå ta tillfället i akt att ge två eloger till två personer som faktiskt förtjänar det, för jag är ju en trevlig person. Den första till Evelina, som satt och väntade (länge) på mig medan jag hade min sammandrabbning med X, och den andra till Cissi, min engelsklärare, som var ovanligt smart för att vara lärare och insåg det ologiska i att sitta i skolan två timmar för att vänta på en lektion jag iaf inte kunde göra nåt på. Tack Cissi, det kanske finns ett litet, litet hopp för detta rätt patetiska (återigen, det finns undantag!) släkte som kallar sig själva lärare.

Nu har jag fått ut en del av ilskan iaf, ska lugna ner mig ytterligare, tänka igenom situationen och se om jag kan föra detta vidare till högre instans typ rektor/Skolverket. Om ni har en liten Voldemort i garderoben som vill ut och leka och samtidigt lösa detta problem snabbt och enkelt så är det bara att höra av sig.

6 kommentarer:

Caroline sa...

jag är bra på att argumentera, vill du ha hjälp med att formulera dig kan jag hjälpa till :D

Anonym sa...

La du fram dina argument direkt till läraren eller kom du på de i efterhand? Testa annars att meddela henne om hur läget är på ett trevligt men auktoritärt (är det ett ord? :P) sätt så kanske hon kan erkänna att hon har fel (inte troligt).

Annars går det troligtvis att ta upp det med rektorn till att börja med, han är ju ändå din lärares chef.

Lycka till!

Christine sa...

Caroline: Tack! Tror dock inte det hjälper den bitchen märkte att hon inte hade så mycket att komma med men vägrade ge sig.

Linda: Majoriteten av det jag skrev tog jag upp med henne (dock kanske på ett något trevligare sätt). Ska dock göra en lång lista med argument och tillsammans med en anna tjej från företaget ta upp det här först med X och om det krävs, med rektorn.

Anonym sa...

kolla in skolverkets hemsida och Lpf94, där finns riktlinjer för hur lärare ska sätta betyg, finns det någon som helst som hon bryter mot i och med ditt VG så går du till henne/rektor och säger att du planerar att ta saken vidare till skolverket. det innebär dålig publicitet för skolan och de kommer vilja lösa problemet.

lpf94 (finns i pdf): http://www.skolverket.se/sb/d/193/url/0068007400740070003a002f002f0077007700770034002e0073006b006f006c007600650072006b00650074002e00730065003a0038003000380030002f00770074007000750062002f00770073002f0073006b006f006c0062006f006b002f0077007000750062006500780074002f0074007200790063006b00730061006b002f005200650063006f00720064003f006b003d0031003000370031/target/Record%3Fk%3D1071

Caroline sa...

jag vet inte vilken kurs det är du läser, men jag gissar att det kanske är typ småföretagande? ivf, du kan kolla kursmålen här http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=3&skolform=21&id=0&extraId=
och om själv tycker att du uppfyller kraven för mvg så säg det och peka på betygskriterierna och visa upp vad du har gjort för att uppfylla just det och det kriteriet.

Anonym sa...

du verkar ha goda chanser att vinna i den här frågan, ge dig inte!!