söndag 22 februari 2009

"Jävla kärringar på vägen"

När jag var liten brukade jag alltid titta på "Pongo och de 101 dalmatinerna" när jag var hos min farmor och farfar. Vet inte om det berodde på min stora kärlek till hundar, men i alla fall. Inbitna Disney-fanatiker á la Li kommer säkert ihåg att Cruella Devil kör som en galning i sin jakt på hundarna, och vid nåt tillfälle utbrister en lastbilchaufför "jävla kärringar på vägen!".

Idag hade jag oturen att stöta på en av dessa typer. Är på väg hem (bakom ratten) efter att ha övningskört, ligger på huvudled och håller hastighetsbegränsningen. Ser att det kommer en bil från höger, men eftersom högerregeln inte gäller när jag är på huvudled stannar jag såklart inte. Tror ni inte att idioten ändå då kör ut, i mitt körfält, när jag i stort sett är framme vid hennes bil? Som tur var hade jag foten snabbt på bromsen eftersom jag tillämpar defensiv körning och har "ständig vaksamhet" som motto, men det där hade kunnat sluta riktigt illa. Kändes som en människa direkt hämtad från "Sveriges värsta bilförare". Det är för övrigt ett rätt kul program, men när man själv kör bil tycker man inte att vetskapen om att de faktiskt finns i trafiken är så jättekul. Bilen är fan ingen leksak, vilket en del verkar tro. Ena foten i fängelset, andra foten i himmelen är mitt andra motto i trafiken.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men det är ju allmänt känt att de flesta kvinnorna ska hålla sig borta ifrån att sätta sig bakom ratten? Vi får se vad det blir av dig, Christine :P

Caroline sa...

som min kompis pappa sa när hon skulle börja övningsköra; "den största faran i trafiken är alla andra"

Christine sa...

Nahir, käft! :P Under samma åktur stötte jag på en man som slängde sig in i en rondell framför mig och en man som så när glömde att han hade väjningsplikt från en parkering, så männen är MINST lika illa ;)

Caroline: Jag skulle säga att det ligger en hel del i det där...

Anonym sa...

det beror väl på om man ser sig själv som superior eller som en av alla andra.

Anonym sa...

Det bästa (tycker jag) är att ALLTID förutsätta att alla andra kommer göra "fel", då undviker man garanterat ett flertal olyckor och slipper dessutom bli upprörd. :)

Ell sa...

Sveriges värsta bilförare är verkligen roligt. Första avsnittet var jag bara arg på hur dumma i huvudet de var, men nu är jag oerhört road av det faktiskt. XD