fredag 28 maj 2010

Stoppa pressarna!

Ramaskri i hela landet, eller åtminstone i landets tidningar. Anna B floppade, stort fiasko, Sverige missar finalen. Ja herregud, med de löpsedlar det var i morse kunde man ju tro att hela regeringen förolyckats eller att ett tredje världskrig brutit ut. Så illa var det tydligen inte, utan vi råkade missa finalen i Eurovision Song Contest. En tävling som går vartenda år och mer och mer blivit en uppvisning i total smaklöshet. Radiopop upphöjt i hundra, ett fåtal bra låtar dränkta i ren massproducerad smörja. Jaja, har vi i Sverige inte större problem än en utebliven finalplats så skattar i alla fall jag mig väldigt lycklig. Man blir ju inte förvånad över att proportionalitetsprincipen är en relativt ny företeelse i svensk rätt, för folk i det här landet saknar förvånansvärt ofta förmåga att sätta saker i rimliga proportioner. Ibland tror jag helt enkelt att vi har det lite för bra...

Terminens sista tenta om en vecka, i Rättsinformatik. Be mig inte förklara vad det är, ni vill inte veta. Även om det nu inte blir något sommarlov (ska jobba tio veckor) så ska det bli skönt med ett litet avbrott från pluggandet, känner att jag behöver det. Min hjärna är överbelastad. Inte för att jag pluggar de där åtta timmarna om dan som man borde, men ändå. Ska bli skönt att gå till jobbet, vara där åtta timmar, och sen gå hem och bara vara ledig resten av dagen. Dessutom är det ju snart dags för den där lilla turneringen som kallas Fotbolls-VM..visserligen utan Francesco Totti (Italiens förbundskapten må vara regerande världsmästare, det hindrar honom inte från att emellanåt vara lite dum i huvudet...), men med Daniele de Rossi på Italiens mittfält kan det nog bli hyfsat kul ändå!

Inga kommentarer: