fredag 7 november 2008

Den andra systern Boleyn

Ibland (ofta) älskar jag min skola! Igår kväll var vi typ 20 entusiastiska personer, plus vår historialärare och en naturlärare, inne på Grand i Stockholm och såg underbara filmen "Den andra systern Boleyn". Skamligt nog för S06 var majoriteten naturare, tror bara vi var fyra sammare (inklusive jag och halv-naturaren Tobbe), men det var faktiskt riktigt trevligt ändå! Filmen i sig var riktigt bra med underbara skådespelarinsatser, tyckte de hade gjort en helt okej version utifrån boken, det mest väsentliga var med, även om det såklart är omöjligt att få med alla bra detaljer från en bok. Om man inte orkar läsa boken är filmen ett mycket bra alternativ. Blir mer och mer fascinerad av engelsk 1500-talshistoria. Henrik VIII och för den delen token "uncle Howard", överhuvudet i Howard/Boleyn-familjen både äcklar och fascinerar mig. För tillfället har jag stora problem med att avgöra vem som äcklar mig mest. Återkommer kanske någon gång i denna fråga.

Den första av två riktigt tunga veckor är nu avklarad, och det gick ändå okej! Historian vet jag inte hur den gick mer än att G-delen kändes helt okej, och samhällskunskapsprovet idag vet jag iaf att jag klarade MVG-frågan på. Dessutom lyckades jag ju på något sätt fixa VG på det där matteprovet jag gnällde så mycket på (var bara ett VG-prov)...var verkligen med nöd och näppe, men kunde ändå vart värre!

Imorgon ska jag gå introduktionskurs så jag kan börja övningsköra! Har fått hem en mapp med massa papper..undrar om man förväntas ha läst dom? Jag öppnade en broschyr om vilken typ av ljus man ska använda, men slog snabbt igen den. Fanns alldeles för många... men halvljus såg ut att kunna funka i de flesta situationerna! Och blinkerserna vet jag ju redan vad dom är till för eftersom min mamma alltid blir skitsur när folk inte använder dom ordentligt. Kommer nog gå finfint det här!

Inga kommentarer: