tisdag 21 oktober 2008

doch verlorenes Glück, findet nie zurück

Dein Trost gibt keinen Mut

Idag har jag haft en oerhört intressant psykologilektion! Tusan, det var såhär jag hoppades att lektionerna skulle bli när jag började med den här kursen. Humanistiska perspektivet idag. Sjukt mycket roligare än biologiska perspektivet, perception och sånt. Det här perspektivet gillade jag verkligen, fick äntligen en såndär "precis sådär är det!"-känsla. Nu tror jag ju iofs inte att det bara är ett perspektiv som ger alla svaren, men det är ju lite det humanismen säger också - människor är för olika för att man ska kunna göra några naturvetenskaps-sanningar av psykologin. Fick diskutera Sartres "Jag är mina val"-citat. Skitintressant. Älskar sånt där, det är sånt man utvecklas av, när man faktiskt får använda hjärnan i flera steg och inte bara ta in fakta med ögonen och spotta ut den med pennan. Synd bara att vi inte får läsa filosofi istället för till exempel..marknadsföring...eller matte.

Imorgon ska jag på Hamlet på Dramaten med Samligan och en naturare (Cissi)..men hon är ju tillsammans med en sammare (Tobbe), så hon är halvt sammare! Även om hon försöker förneka detta. Är grymt taggad, Hamlet är en av mina absoluta Shakespeare-favoriter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Christine! Får jag bli din filosofilärare????? :D Vi kan ha privatlektioner heheehhehe

Christine sa...

Hahah visst! :)

Anonym sa...

vi får välja mellan psykologi A och filosofi A. just nu lutar det åt filosofi, men hade helst läst båda egentligen ^^

Hahah vad fyndigt att Cissi är hälften sammare för att hennes "andra hälft" är sammare XD Dock brukar man ju säga om man är gifta att det är ens "äkta hälft", men dom är inte gifta, och Tobbe, eller snarare sammaren, blir alltså hennes FALSKA hälft. Där har vi det alltså, solkart resonemang som bevisar att sammare är FALSKA!! :D

"jag är mina val" låter fett med Dumbledore :D

Anonym sa...

Jag vill gissa på rubriken också förresten... humm svår.

"Den som söker lycka, finner ofta ingenting -din törst ööh stillar min" hahahah vad usel jag är på tyska. kunde inte ett enda ord XD