fredag 24 oktober 2008

"idolerna" sjunger abba...eller nåt i den stilen...

Jag dör, hahaha! Har inte kollat på Idol tidigare i år, men när det nu var ABBA-tema kände jag att jag var tvungen. Tja, det var ju en blandad kompott, minst sagt.

SOS-tjejen: Njae, inte riktigt va? Det var förvisso rätt rent och så, men gud så tråkigt. Lyckas verkligen inte lyfta låten det minsta. Hade klarat mig utan detta, dock inte outhärdligt.

Lars - Money Money Money: Eh, är detta snubben folk hyllat? För vadå? Han måste ha nån talang som han verkligen inte visade upp idag. Spelade pajas och totalkraschade låten. Visst, Money Money Money är en låt man kan vara lite teatralisk till, men detta var ju som att se Hamlet spelas som clown. Ta bort människan snarast!!

Alice - Lay All Your Love On Me: Okej, tjejen har riktigt bra röst, och bra att hon håller sig till ett säkert kort och försöker låta som ABBA. Misslyckat försök till egen tolkning fick vi nog av från Lars. Men ett par lite falska toner drar ner betyget, och det kändes inte riktigt som att hon hade den där sista växeln att lägga i. Ändå klart bäst av de tre första.

Waterloo-killen: Jamen titta, nu börjar det likna något!! Faktiskt riktigt bra. Rockigt och kul. Bäst hitills!

Anna - Mamma Mia: Hum, det här var tjejen som fick juryn att gråta? Hon har riktigt maffig röst, så det är bra. Rent och så. Men njae, jag vet inte riktigt...jag tycker hon saknar lite känsla för låten. Jag kanske bara hört låten för mycket i Mamma Mia-sammanhang, men jag tycker ändå att "yes, I've been broken-hearted" faktiskt ska låta som att man känner just så. Tycker inte helt att hon gör det.

Kevin - Gimmie Gimmie Gimmie: SÅJA!! Här hade vi faktiskt nån som lyckades sjunga bra och fånga låtens känsla. Mycket, mycket bra!! Skippa det fjantiga försöket till dans bara så blir det kanon!

Robin-nånting-"Does Your Mother Know"-killen: Men snälla. Hur vore det om dessa s.k. artister faktiskt kunde försöka förstå känslan i låtarna och texterna lite? Den här låten ska ju framföras med självsäkerhet. Robin ser ju bara helt tafatt och mesig ut. Ta bort ur min åsyn, tack. Eller skicka honom på kurs till Charlott Strandberg...

Johan - The Winner Takes It All: Efter Robin tänkte jag att det inte blir mycket värre. Oj så fel jag hade. Det här var ungefär den värsta låtslakten jag någonsin hört. Det började illa, och slutade i katastrof. Är man en 16-årig kille i målbrottet ska man INTE försöka sig på Vinnaren. Helst ska ingen utom ett fullfjädrat musikalproffs eller möjligtvis Meryl försöka sig på Vinnaren. Rösten skar sig som jag vet inte vad direkt i refrängen och sista höga tonerna bara skrattade jag. Tragiskt att se.

Dancing Queen-tjejen: Men snälla. Att Dancing Queen är en svår låt kan ju inte komma som en nyhet för någon som har någon typ av gehör. Den här tjejen slaktar ju låten och är inte ens nära att träffa vissa av tonerna. Plocka bort henne!!

Sammanfattningsvis var det ett par positiva överraskningar, men till största delen precis så illa som jag befarat. Fick verkligen mina fördomar besannade; artisterna med riktig talang söker sig generellt sett INTE till Idol. Ett par av dessa artister har potential att bli riktigt bra - hoppas bara någon räddar dom ur den här smörjan innan dom blivit helt förstörda.

Puh. Måste nog lyssna lite grand på Gunilla Backman nu för att väga upp denna traumatiska upplevelse.

Inga kommentarer: