söndag 19 oktober 2008

love me, that's all I ask of you

Hatar att Roma gör mig deprimerad. Innan den där s.k matchen kändes det kanon, var inte ens depp över att helgen redan är över och det enda pluggandet jag fått uträttat är lite historia och skummande av psykologin. Men så lyckas Roma på en timme totalt skämma ut sig och göra att allt känns skit. Jag känner mig så oerhört sviken, som att bli bedragen, lurad, you name it. Alla jobbiga känslor, tankar och minnen kommer upp och hotar att bara totalt krossa mig. Önskar att jag varit på nån (läs: Donnan) konsert istället, dom blir man iaf sällan besviken på.

Historiepluggandet gick dock okej, men hatar boken. Den är helt enkelt för överdriven i sin marxistiska historiesyn. T.ex nämner den på 500 sidor knappt Henry VIII, Englands kanske mest fascinerande kung. Jag måste erkänna att jag ända sen jag läste "Den andra systern Boleyn" (som för övrigt är bioaktuell i Sverige nu) haft ett ganska stort intresse för engelsk 1500-talshistoria. Henry VIII var bevisligen en helt sinnesrubbad, känslokall mördare, men det är oerhört intressant hur en sån man kan påverka och avgöra så många människors liv. Senaste dagarna har jag läst "Arvet efter Anne Boleyn", även den av Philippa Gregory, och den var också väldigt spännande och välskriven. Berättar om livet vid det engelska hovet mellan 1539-1542 ur Jane Boleyn, Anne of Cleves och Catherine Howards perspektiv (svägerska till Anne Boleyn, Henry VIII's fjärde fru, samt Henry VIII's femte fru, eftersom jag antar att ingen haft en historialärare vettig nog att gå igenom dessa betydelsefulla personer).

Den här veckan kommer bli lite av en dramavecka..imorgon ska alla StaR's treor till nån teater i Gubbängen och se typ..."Medea, Jason och det gyllene skinnet"..måste säga att jag är måttligt taggad, har fått nog av det dramat nu faktiskt...och sen senare i veckan ska jag till Dramaten och se Hamlet. Sjukt mycket mer taggad på det, Shakespeare äger alla gamla greker.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Om det är dramat Medea av Euipides kommer du få en intressant kväll. Det är min favorittragedi! Men jag tror att det kanske bara är handlingarna som ligger före Medea som är med i det där dramat du ska se. Medea är jättehäftig i alla fall.

Anonym sa...

Shakespeare har typ snott allt från grekerna men

Christine sa...

hanna: det var typ en berättarföreställning, som mestadels berörde händelserna före Medea, tyvärr...för Medea tycker jag också var rätt bra ^^

tove: det är riktigt att shakespeare bevisligen hämtade en hel del inspiration från grekerna, men hans sätt att ta tillvara på berättelserna är underbart. Tycker dessutom bättre om hans språk än det jag hitills läst av grekerna ^^

Anonym sa...

det före medea är ju inte så upphetsande, men medea är typ sjukt bra som psykologiskt drama.

Anonym sa...

hur mycket förstår du av gammalgrekiska då? :P kan vara dåliga översättningar, plus att språket ju är från en heeeeeeeelt annan tid även om Shakespeare också är en annan tid. Ytterligare en annan...