måndag 27 oktober 2008

Sam-fasaden rämnar...

Som ni kanske har märkt har det skett en markant skillnad i mitt förhållande till natur och naturare denna termin. Medan jag förra terminen tog varenda chans, och ibland till och med skapade chanser, att gnälla på natur så har jag denna termin en mycket trevlig attityd mot naturare! Skulle nästan säga att jag stundtals inte bara respekterar dom, utan till och med kan visa ett visst intresse för det de pratar om! Jag kommer troligen aldrig tycka att kroppens olika funktioner är hälften så intressant som hur Romarrikets fall påverkade utveckligen i Europa under Medeltiden, men kan ändå inse värdet av vissa kunskaper som naturvetenskapen fört med sig.

Tror att denna förvandling beror på flera olika faktorer! Först och främst av egen kunskap, att jag innerst inne vetat om hela tiden att naturare inte är helknäppa personer som springer runt i labbrock och skyddsglasögon. Sätter också stor vikt vid alla likas värde, och då går det ju faktiskt emot mina grundvärderingar att tracka på naturare..och så kan jag inte ha det! Sen tror jag även att omgivningen spelat stor roll. I våras umgicks jag väldigt mycket med sammare, och när jag såg deras fina egenskaper kontra all plåga som naturämnena, framförallt representerat av matematik, gav mig, så föll det sig naturligt att inta en negativ ställning till natur. Denna termin däremot har jag umgåtts och pratat mycket med naturare (Tove, Cissi, Maria osv.) och knappt umgåtts alls med sammare förutom dom i klassen. Matten är fortfarande en plåga, men detsamma är marknadsföringen.

Så, summa summarum så kanske det finns en liten naturare någonstans i mig. Fördelen nu när jag inte behöver läsa någon naturkunskap är att jag kan fråga och läsa om natursaker som faktiskt intresserar mig och är bra att veta, istället för en massa blaj-blaj om ekologi, som kan få vem som helst att somna.

Tycker faktiskt jag är en något trevligare person denna termin! Kan fortfarande vara jobbigt dryg och spela oerhört självsäker, men ja... tycker ändå det skett en viss förbättring! Hoppas det uppfattas så av omgivningen också...

1 kommentar:

Anonym sa...

Japp jag tycker en stor skillnad är att du är gladare nu coh det är alltid trevligt med glada människor :)

ekologi kan även få den mest inbitne naturaren att somna! tillsammans med hållbar utveckling och resurser är det typ det tråkigaste som finns. bara geologi och istider och berggrunder och annan geografi som kommer i närheten.