söndag 14 september 2008

100 dagar!

Just nu är det 100 dagar och 1 timme tills jag blir 18! Det vill säga, om ungefär 1 timme är det MINDRE än 100 dagar tills jag blir 18. 100 dagar tills Linda inte längre kommer kunna kalla mig "en såndär minderårig", 100 dagar tills hon heller inte kommer kunna påpeka "du får inte dricka!" varje gång hon tar en drink/ett glas vin/whatever i närheten av mig. Tack, jag vet det! Det roliga är ju dock att Linda verkar tycka att detta är ett större problem än vad jag själv tycker, eftersom jag i stort sett är nykterist, med undantag av max 2,5%-ig cider (fast okej, jag får erkänna att den där drinken Emma och Linda satt med igår var sjukt god!). Ska dock bli väldigt skönt att fylla 18, kunna fixa ordentligt betalkort, boka grejer på ticnet utan att upplysa mamma och så vidare.

Såhär bara i förbifarten blir det nog förresten så att jag åker till Kanarieöarna i mitten av november. Måste ju ha nåt att se fram emot i höstmörkret nu när Donnan bestämt sig för att gå i idé. Egentligen ett klokt beslut, skulle gärna göra det själv.

Nu kände jag för att fylla i en liten lista, snor från Hanna!

Vilken bok läste du senast? "Andarnas Hus" av Isabel Allende. Handlar om en chilensk familj, tre generationer, och tar upp både deras privata liv och Chiles problem i stort. Kanonbra bok verkligen. Orkar man inte läsa den underbara boken (vilket man borde orka) kan man kolla på filmen med bl.a Meryl Streep och Glenn Close som ligger uppe på youtube (sök på House of the Spirits).

Vilken/vilka böcker läser du just nu? "Great Expectations" av Charles Dickens. Börjar komma in i den mer och mer och den verkar riktigt bra!

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla? Uum jag vet inte riktigt, just nu har jag ingen bokhylla alls, utan alltihop med ett par undantag är nerpackat i flyttlådor. Rent spontant känns det som att det är hyfsat jämt, men när jag tänker efter kan det nog faktiskt vara ett visst manligt övertag.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften kvar" o.s.v.? Vadå "hurra hälften kvar"? Om det är en riktigt bra bok vill man ju alltid att man ska ha minst 2/3 kvar, är det en riktigt tung bok vill man helst inte ha någonting alls kvar. Märklig fråga.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc? Hum en del efter recensioner och topplistor, och så lyssnar jag på vänner som jag vet brukar ha ungefär samma smak som jag (exempelvis Frida). I ärlighetens namn vågar jag inte lita på så många andra än Frida när det gäller böcker, är rädd att folk ska försöka slänga PJ-skit på mig. Om jag helt random ramlar över en bok har det oftast mer med titeln/författaren att göra än själva omslaget tror jag.

När blir en bok för lång? När en bok som emellanåt är riktigt bra tappar kvalité på grund av en massa irrelevant ordbajsande. Victor Hugo visar ibland såna tendenser men klarar sig på att de bra delarna är helt sagolika. Tolkien visar såna tendenser ständigt och klarar sig lite mindre bra, om än fortfarande rätt okej - man kan ju hoppa över beskrivningarna av skogarna! Förresten var Percy Jackson en för lång bok redan efter en sida. Förlåt, jag kunde inte låta bli att ge den lilla piken.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska? Njae, det beror lite på. Är det svensk författare läser jag givetvis helst på svenska, och böcker av engelsktalande författare är oftast bäst på orginalspråk. Dock beror det ju på hur hög nivå språket är på.. om jag går miste om massa bra detaljer för att boken är på engelska läser jag ändå den hellre på svenska, även om engelska är orginalspråket.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av? Jag har ganska lätt att bli berörd av böcker med någon form av politiskt/socialt budskap, så både Les Misérables och Andarnas Hus fick mig att tänka till och bli ganska berörd måste jag nog säga.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall; vilken bok lämnade du senast? Nej, jag har väldigt svårt att lämna böcker, tar mig gärna igenom dem även om de verkar tråkiga och fortfarande är det efter halva boken. Men jo, jag får erkänna att Liftarens guide till Galaxen fortfarande inte blivit läst. Ska dock ge den en seriös chans nån gång.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast? Bra fråga! Tror det är en kombination av klassiker, chic lit-böcker och liknande (typ Bridget Jones och Nick Hornby-böcker) och deckare/kriminalromaner. Fan, detta påminner mig om att jag borde köpa fler historiska romaner. Den andra systern Boleyn tillhör en såndär genre som jag bara älskar men har läst alldeles för lite av.

Rekommendera 5 författare! 1. Victor Hugo, för Les Misérables är troligen den bästa bok som någonsin har skrivits, och hans karaktärsporträtt saknar motstycke. Mannen var ett geni.

2. Nick Hornby, älskar egentligen alla hans böcker som jag läst hitills...rekommenderar framför allt A long way down och About a Boy. Ni kan dock skippa High Fidelity, ganska överskattad.

3. Shakespeare. Man kan inte skriva en sånhär lista utan att rekommendera honom.

4. Camilla Läckberg, skriver bästa deckarna i Sverige, även om jag personligen tyckte att hon bjöd på lite overkill i sin senaste.

5. Vilhelm Moberg,Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista Brevet till Sverige tar upp en fascinerande del av Sveriges och USA's historia, och är skrivet på ett genialt sätt med bra karaktärsporträtt (karaktärerna i en berättelse är A och O för mig).

1 kommentar:

Anonym sa...

Mäh, värsta neggo-inläggen om mig helt plötsligt! :P