torsdag 18 september 2008

Dåliga skämt

Man kan, med rätta, gnälla en hel del på SL. De är ofta försenade. Tänker inte riktigt. Sätter in korta tåg när massa människor ska hem elva på fredagkvällarna. Men SL framstår ju som rena proffsen jämfört med SJ. Allvarligt talat. 600 spänn för en enkelbiljett till Malmö?? Driver dom med mig? Det är billigare att flyga till Malmö, eller att för den delen flyga till London, Rom o.s.v. Och detta i en tid då man ska ta hänsyn till miljön. Jovisst, det gör jag GÄRNA den dagen jag inte behöver bli ruinerad för att kunna unna mig ett par dagar på annan plats i Sverige än Stockholmsområdet.

Har fått nycklarna till nya huset nu iaf, håller på att flytta över grejer, och på måndag är det slutligen dags att flytta in! Spanade in det en snabbis igår efter att jag hade vart i Stockholm, och det är så fint! Bäst är såklart att det är nära pendeltåget och skolan, men ah...bubbelbadkaret! Tänk att krypa ner i det efter en kall höstdag, tända lite ljus, sätta på lite nice musik (Donnans skiva befinner sig redan i huset!!) och läsa en bra bok. Splendid!! Är nära till kiosk, grekisk kolgrill och närköp också, vilket också är bra. Och bussen stannar precis utanför huset. Är riktigt taggad på att flytta nu.

6 kommentarer:

Caroline sa...

sjs nya system är totalfail. enda förbättringen jag har sett till är att det har blivit billigare att åka öresundståg (cphg-gbg och tvärtom) OCH JAG ÅKER INTE ENS PÅ DEN STRÄCKAN LÄNGRE!!!!!!!!!!!!!

men kolla typ... tisdag morgon eller nåt. tider då ingen åker tåg. då är det ingen efterfrågan och då är biljetterna billigare. som sagt, skitssystem.

Anonym sa...

sj är privatiserat

Christine sa...

Caroline: Ah tack för tipset, ska kolla det ^^

någon: Dom har även monopol... lite konkurrens skulle tusan inte skada.

Anonym sa...

Inget bolag skulle då tjäna på att köra de mindre trafikerade sträckorna. Folk i mer glesbefolkade delar av landet skulle antingen få betala (ännu mer) hutlösa priser, eller hänvisas till bussar och privatbilism.

Men gärna för mig, jag bor i Stockholm och skulle inte drabbas alltför mycket, utan förmodligen få det mycekt billigare.

Caroline sa...

just det, kolla om det går att köpa biljetter delsträckor också. nu tar jag ett exempel bara för att det är så tydligt:
många åker tåg sthlm-gbg. då blir ökar priserna på sthlm-gbg-biljetterna, eftersom det är stor efterfrågan. MEN det är inte lika många som åker till skövde (för vem vill åka till skövde?). skövde ligger mittemellan sthlm-gbg. då kan man köpa en sthlm-skövde-biljett och en skövde-gbg-biljett och har man tur så blir de två delsträckorna tillsammans billigare än sthlm-gbg-sträckan.

nu tror jag skövde är ett dåligt exempel för många åker till skövde, men du fattar grejen? jag har aldrig varit med om detta i praktiken, för jag åker bara till Större Städer, men när det kostar ungefär samma att åka till halmstad som till göteborg, då kan det ju ligga nånting i det. så åk kolla lite delsträckor om det kan bli billigare på det sättet också. om du nu vill lägga ner ganska mycket tid på att eventuellt spara lite pengar, det kanske inte är värt det.

och sen, sj har inte monopol på att köra tåg. stockholmare (eller storstadsmänniskor?) i allmänhet har en tendens att tro det, men det är väl för att er värld cirkulerar kring sl och sj. banverket har monopol på järnvägar och bestämmer vem som ska få köra. sen tar tågmonopolet slut. det finns massa bolag som kör tåg på järnvägarna. neråt landet där det är ett hyfsat utbyggt järnvägsnät, finns flera olika tågbolag. krösatågen, pågatågen, connex... jag är osäker på om det är sj eller östtrafik som kör pendeltågen nkpg-lkpg... vid årsskiftet börjar ett danskt bolag trafikera västkustbanan. om ryktet jag läste om i somras är sant skall även sträckan gbg-sthlm börja trafikeras av någon annan än sj. andra bolag som kör tåg GYNNAR alltså folk i glesbefolkade delar eftersom deras mål främst är att vara just lite billigare än sj. ofta ingår de tågen även i lokaltrafiken, på samma sätt som pendeltågen ingår i sl-kortet, vilket öppnar för att kunna ta tåget istället för bussen eller bilen.

det FINNS alltså konkurrerande bolag till sj. banverket är som sagt de enda som har monopol på nånting-tåg och de har monopol på järnvägar, dvs de är de enda som får bygga nya järnvägar, och är även de som bestämmer vilka bolag som ska få köra vilka sträckor. sj är störst, men har inte monopol. att det kanske är det enda bolaget som trafikerar stockholms central är INTE en skälig anledning att inte veta det!

Caroline sa...

haha jag lät nog lite för bitter där. förlåt. jag tycker om stockholmare också :P