lördag 2 februari 2008

DAGENS SKOLA!!

Wotcher!

Det är något FEL på dagens grundskola!! Alliansens satsning på läsa-skriva-räkna redan på lågstadiet är minst sagt välbehövlig. Jag har just upptäckt att min goda vän Tove, en Hermione - look-alike, som normalt är duktigt på matematik och har ett stabilt MVG inte klarar av att lösa ut x i den enkla formeln K=90-10x. På en halvminut skrev jag själv x = (90-K) /10, vilket facit ansåg som rätt. Sedan dess har jag i typ en timme suttit och försökt få Tove att fatta det här, och det visar sig att dom INTE ENS har lärt sig att om man vill ha bort ett negativt tal, t.ex -10, så måste man ADDERA detta med +10, så att dom tar ut varandra.

Och detta är alltså en niondeklassare, i matteklass, ett par månader för nationella proven. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

(No offense mot dig Tove, på gymnasiet kommer du bli assmart om du får bra lärare!)

In loving memories...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min lärare förklarade det där sen, hur man SKULLE göra du sög ju på att förklara XD du bah öhm jag vet inte i vilka led man tar det, men det blir såhär typ.

för övrigt går jag inte i matteklass.

och ytterligare för övrigt så är all offense mot Lotta offense mot mig.

Christine sa...

JAG kan väl inte hjälpa att NI inte fått lära er att lösa ut x på det enklaste sättet!!

Dessutom var det inte offense mot din precious Lotta utan mot upplägget och de kunskaper hon förmedlat, eller snarare inte förmedlat, till er :P