torsdag 7 februari 2008

Framåt marsch!

Wotcher!

Alltså jag börjar bli något trött på kapitel 1 av tyskaboken. Jag vet att jag gnällt över hur stressigt StaR är ibland och det är det faktiskt, men tyskan hitills går såå långsamt att jag halvt somnar. Visserligen är det väldigt bra variation på lektionerna och så, det ska Jenny ha all cred för, men det känns som att jag kan kapitel 1 nu. I typ tre veckor har vi tragglat med:

* Ich heisse Christine - Wie heisst du?/Wie heissen Sie?
* Ich komme aus Schweden - Woher kommst du?/Woher kommen Sie?
* Ich whone in Södertälje - Wo wohnst du? /Wo wohnen Sie?
* Ich bin 17 Jahre alt - Wie alt bist du?
* Wie geht's? - Danke, gut.
* Was machst du gern? - Ich lese gern.

Guten Tag, Grüezi, Grüss Gott, Hallo, Servus, Ciao - Adieu, Auf Wiedersehen, Auf Wiederschauen, Tschüss...

Wie bitte?
Entschuldigung?
Ach so.
Ich verstehe/Ich verstehe nicht.

Och alltså att lära sig detta tar maax 1 vecka för en normalbegåvad person, så okej om man lägger säg 4 lektioner på det. Nu har det alltså gått typ 6-7? Oerhört slöseri med tid. Alltså repetition är okej, men inte när man repeterar into absurdum. Vi har redan haft två läxförhör på detta och nu ska vi ha ett till imorgon?? Jag kan komma på 10 grejer som jag skulle kunna lägga min tid på istället.

Whatever, det är bara att stå ut med morgondagen (sista timmen ska vi gå igenom det som enligt naturbarnen är det bästa som finns, pq-fomeln. Jag hoppar av lycka!) och sen är det HEELG som ska inledas med italiensk kväll med Hanna <3 Bara tanken på tiramisu får det att vattnas i munnen...mmm.

In loving memories...

7 kommentarer:

Caroline sa...

hahah men pq-formeln ÄR bäst. det är det enda jag kan från matte b X)

men vad står egentligen star för?

tyska är ett skitspråk, för övrigt. jag kan massa grammatik och rabbla verb. så vill du ha hjälp med grammatiska regler och ramsor, och rabbla och böja verb, så kan du fråga mig :D

Christine sa...

pq-formeln gick helt okej!

StaR - S:ta Ragnhildgymnasiet ^^

Åååh låter underbart, vår lärare var sjuk, så den andra tyskläraren fick springa mellan oss och den lektionen hann egentligen hade.. han hann dock med att försöka förklara för mig (på TYSKA!! Jag har läst det tre veckor...) varför det blev meinem Vater och bla bla... jag kan inte direkt påstå att jag förstod.

Anonym sa...

Haha, det där är ungefär den tyskan jag kan efter 4,5 års studier i högstadiet och gymnasiet. ;)

Caroline sa...

men jag misstänker att det fanns ett sammanhang till "meinem" och att det inte bara blev det när man sa "min pappa" rakt uppochner? eftersom "meinem" är dativ. men. palla ha tyskalektioner i bloggkommentarer; fråga på msn om det är nåt ^^

Christine sa...

Jaa det var något med dativ ja XD Tydligen väldigt avancerat för när han sa att det skulle vara meinem och jag undrade varför så frågade han om jag verkligen ville veta det.

Anonym sa...

fan va sega ni är i matte, samklasserna på södra latin läser pqformeln i ettan typ den här tiden på året...

Christine sa...

Ja vissa läser det redan i A-kursen, eller så läser dom A-kursen snabbt och går direkt på B. Våra naturare höll på med pq-formeln innan jul i ettan, och är halvvägs in i matte D nu.

Och med tanke på hur seg du var att fatta y=kx+m ska du nog inte prata så mycket om seghet XD