torsdag 27 mars 2008

harry potter vs. bibeln

Det är väldigt svårt att skriva ett arbete när man brister i gråt så fort man ska ta ut citat till det. Nej, jag har inte kommit över min PPD. Det har varit bättre med den sista månaderna men det här religionsarbetet råkade väcka det lite igen. Arbetet i sig, där jag visar på likheter mellan HP och Bibeln, går dock helt okej framåt. Har nu täckt Harry/Jesus-parallellerna och Peter/Judas-ditona, skrivit inledning och börjat skriva om lite allmänna symboler/likheter typ ormars roll. Kommer dock behöva skära ner på det eftersom det redan nu är typ 3,5 sida utan radavstånd och det ska vara max 4 sidor med radavstånd. Skit. Men det är kul att göra ett arbete om något man faktiskt finner intressant och givande. Synd dock att jag inte har bättre koll på bibeln. Någon gång ska jag ta och läsa den, eller iaf nya testamentet. Nån dag. Nåt år.

Lovet går asfort trots att jag inte gör något nyttigt! Idag ska jag i alla fall ta en lång promenad med Michael och köpa PotC3 eftersom jag inte ens har SETT den. Det blir okej. Sen... eheheh...måste jag nog faktiskt ta tag i pluggandet. Innan jag drabbas av jättepanik.

Tobbe är skyldig mig en godispåse iaf. Känns bra. Känns faktiskt mycket bra. Och nästa helg kommer Linnea = bäst.

5 kommentarer:

Caroline sa...

"where your treasure is, there shall your heart be also" är ett citat från bibeln. det visste inte jag förrän anna sa det. det är lite sorgligt att det citatet jag tycker är finast i hela dh, det har inte jk kommit på själv...

Anonym sa...

det är ju Snape som är Judas... Har du sett JSC? För det är ju precis så som jag tror det var emd Judas, asså han förråder Jesus/Dumbledore, dödar honom, alla hatar honom tycker han är ond. Men egentligen är hela grejen uppgjord. Jesus var ju tvungen att offra sig för människorna för att anses gudomlig, det är ju hans blodsoffer som är grunden till hela kristendomen, och utan Judas skulle det inte blivit av. Så jag tror att Jesus bad Judas döda honom, PRECIS som Dumby ber Snape döda honom. man hittade ju nåt Judasevangelium på typ 70-talet vars äkthet jag inte tror man kunnat fastställa men som stärker den teorin. Och Judas tar ju livet av sig sen... För övrigt, om Dumby är Jesus blir Harry typ Petrus :)

Jag vill också göra ett religionsarbete om HP!!!

Christine sa...

caroline: Japp, och jag har för mig att "the last enemy that shall be destroyed is death" också är från bibeln.

tove: intressant teori, men jag ska ju då jämföra dom paralleller som bevisligen finns och inte dra in en massa obekräftade teorier om judas.. det var ju inte direkt uppgjort att judas skulle "döda" jesus... dumby övertalar snape att döda honom medan jesus säger "I veten att det två dagar härefter är påsk; då skall Människosonen bliva förrådd och utlämnad till att korsfästas" (Matteus 26:2). Judas belöning är 30 silvermynt, men när han ser vad han gjort och känner ånger slänger han mynten och går och hänger sig (Matteus 27:4). Om Jesus bett Judas att förråda honom tror jag inte att Judas hade hängt sig. Visst finns det vissa likheter mellan Snape och Judas, men fler mellan Judas och Peter.

Anonym sa...

nej, jag håller inte med. Jesus övertalar Judas att förråda honom, precis som Dumby gör med Snape. Detta gör Jesus för att kunna offra sig för människornas synder och återuppstå och framstå som gudomlig. I HP hör man ju Snape säga massor om att Dumby inte ska tvinga honom att göra det, Snape vill inte. Judas vill såklart heller inte. Judas hänger sig för att han väl ändå skulle blivit lynchad och för att han har dödat sin mästare, det är väl inte så konstigt? Enligt min bibelteori finns det betydligt fler likheter med Judas och Snape. Peter, det enda han gör är att lämna ut lösenordet.

zlatanmarijic@hotmail.com sa...

Hejsan, det hade varit väldigt intressant att läsa din uppsats angående Harry Potter VS Bibeln.
Om du hade kunnat skicka den hade det varit underbart.

Tack i förhand Zlatan